آرتریت روماتوئید در بارداری و خطرات آن

آرتریت روماتوئید در بارداری

آرتریت روماتوئید در درجه اول زنان را مبتلا می کند و اغلب در سنین 30 تا 50 سالگی شروع می شود. ابتلا به آرتریت بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر نمی گذارد. با این حال، اگر داروهای آرتریت مصرف می کنید، قبل از بارداری با پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروها می توانند روی فرزند متولد نشده شما تأثیر بگذارند و برخی از آنها می توانند برای مدتی پس از قطع مصرف آنها در سیستم شما باقی بمانند.

 

تسکین درد آرتریت در دوران بارداری

این نکات مفید را برای کاهش درد و سفتی مفاصل دنبال کنید:

  • از بسته های سرد و گرم روی مفاصل خود استفاده کنید.
  • به مفاصل خود استراحت دهید.
  • برای رفع فشار روی زانوها و مچ پاهای خود را بالا قرار دهید.
  • خواب خوب و عمیق شبانه داشته باشید.
  • تنفس عمیق یا سایر تکنیک های آرام سازی را امتحان کنید.
  • به وضعیت بدن خود توجه کنید، زیرا وضعیت نامناسب ممکن است به مفاصل شما استرس اضافه کند.
  • از پوشیدن کفش پاشنه بلند خودداری کنید. کفش‌های راحت را انتخاب کنید که پشتیبانی کافی را داشته باشند.

بخوانید:» خرید آمپول سقط جنین

خطرات آرتریت در دوران بارداری

یک مطالعه نشان داد که آرتریت خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش می دهد. پره اکلامپسی وضعیتی است که در آن یک زن باردار دچار فشار خون بالا و احتمالاً پروتئین اضافی در ادرار می شود. به ندرت، این وضعیت ممکن است پس از زایمان رخ دهد. این می تواند یک وضعیت جدی و تهدید کننده زندگی برای مادر و نوزاد باشد.

مطالعه همچنین نشان می دهد که زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید در مقایسه با زنانی که این بیماری را ندارند، در معرض خطر بیشتری برای سایر عوارض هستند. خطرات شامل داشتن نوزادانی با اندازه کوچکتر از حد متوسط یا وزن کم هنگام تولد است.

افزایش خطر بروز مشکلات قلبی: برخی از نوع‌های آرتریت می‌توانند خطر بروز مشکلات قلبی را در جنین افزایش دهند.

افزایش خطر عفونت: مادرانی که با آرتریت روبرو هستند، ممکن است بیشتر در معرض خطر عفونت باشند. بنابراین، نظارت پزشکی دقیق‌تر برای جلوگیری از عفونت‌های مختلف مهم است.

آرتریت روماتوئید در بارداری

کنترل آرتریت در دوران بارداری

احتمالاً از قبل یک برنامه درمانی برای آرتریت خود دنبال می کنید. هنگامی که باردار شدید، ممکن است شما و پزشکتان مجبور شوید برخی از قسمت های این برنامه را کمی تغییر دهید. به عنوان یک زن باردار مبتلا به آرتریت برنامه شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای آرتریت: بدانید چه داروهای آرتریت مصرف می‌کنید و چگونه بر کودک شما تأثیر می‌گذارند.
  • ورزش: برای قوی نگه داشتن عضلات و انعطاف پذیری مفاصل
  • رژیم غذایی: رژیم غذایی متعادل داشته باشید
  • محافظت از مفاصل: راه هایی را برای کاهش درد مفاصل و کاهش استرس روی مفاصل خود بیاموزید
  • مدیریت استرس: برای کمک به کاهش فراز و نشیب های عاطفی بارداری.

بخوانید:»خرید قرص سقط جنین

آرتریت چگونه بر بارداری تاثیر می گذارد؟

تغییرات فیزیکی که به طور معمول در دوران بارداری رخ می دهد ممکن است به روش های زیر بر مفاصل و ماهیچه ها تأثیر بگذارد.

  1. مفاصل ممکن است شلتر و کمتر پایدار شوند. این ممکن است باعث شود یک زن باردار در را رفتن دچار مشکل شود.
  2. مشکلات زانو ممکن است به دلیل افزایش وزن یا ضعیف شدن عضلات کنار زانو بدتر شوند. این ممکن است باعث درد زانو به خصوص هنگام بالا یا پایین رفتن از پله ها یا هنگام صاف کردن زانو شود.
  3. همانطور که رحم رشد می کند، ستون فقرات شما کمی خمیده می شود تا از آن حمایت کند. این می تواند منجر به اسپاسم عضلانی در پشت شود. گاهی اوقات این می تواند باعث بی حسی درد و گزگز در پاها شود.
  4. خون بسیار بیشتری در طول بارداری در بدن جریان دارد، بنابراین مهم است که قلب به طور طبیعی کار کند. اگر قلب شما به طور طبیعی کار می کند، نباید هیچ مشکلی وجود داشته باشد. اگر شما هر گونه مشکل قلبی مانند پریکاردیت (التهاب کیسه اطراف قلب) یا میوکاردلتیس (التهاب عضله قلب) دارید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که بارداری را تا زمانی که این مشکلات کنترل شوند به تعویق بیندازید.
  5. افزایش وزن ممکن است سفتی را به خصوص در مفاصل تحمل کننده وزن (قوزک زانو و پا) افزایش دهد. همچنین ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در سندرم تونل کارپال شود – وضعیتی که باعث بی حسی درد و سوزن سوزن شدن در انگشت شست و انگشت میانی می شود.
  6. تنفس: ماهیچه های تنفسی به دلیل رشد کودک به سمت بالا حرکت می کنند. این ممکن است فقط باعث تنگی نفس خفیف شود. اگر دچار تنگی نفس شدید یا تغییری در تنفس خود دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

 

آیا آرتریت خطر سقط جنین را افزایش می دهد؟

اکثر مطالعات نشان داده اند که میزان سقط جنین در زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید تفاوتی با میزان سقط در زنان بدون آرتریت ندارد.

همچنین اگر پدر مبتلا به آرتریت باشد، خطر سقط جنین افزایش نمی یابد. بسیاری از انواع آرتریت که به خوبی کنترل می شوند، خطر عوارض دوران بارداری را افزایش نمی دهند یا به جنین آسیب می رسانند.

آرتریت بسیار فعال یا کنترل نشده می تواند خطراتی را برای شما و نوزاد متولد نشده شما ایجاد کند، بنابراین همکاری با تیم روماتولوژی برای یافتن یک برنامه مدیریتی که برای شما مناسب باشد، حیاتی است. زنان مبتلا به لوپوس ممکن است در معرض خطر سقط جنین و سایر عوارض بارداری باشند که معمولاً نیاز به نظارت دقیق‌تر از سوی متخصصان دارند.

 

آیا آرتروز به جنین من منتقل می شود؟

برای اکثر انواع آرتریت، احتمال ابتلای فرزند شما به آرتریت کم است. حتی اگر برخی از انواع آرتریت به نظر می رسد در خانواده ها دیده می شود، عوامل دیگری غیر از ژن هایی که کودک شما از شما و همسرتان به ارث می برد، دخیل هستند.

بخوانید:» قیمت قرص سقط جنین

مردان مبتلا به آرتروز خطر آن در جنین

اگر مردی مبتلا به آرتروز هستید و به تشکیل خانواده فکر می کنید، داروهای شما می تواند بر باروری یا جنین شما نیز تأثیر بگذارد. بیشتر داروها را هنوز هم می توان مصرف کرد، اما ممکن است نیاز به قطع برخی از داروها، احتمالاً برای چند ماه، قبل از تلاش برای بچه دار شدن باشد. برخی از داروها می‌توانند تعداد اسپرم‌های شما را کاهش دهند، اگرچه این حالت معمولاً با قطع مصرف آنها معکوس می‌شود.

 

ایمنی دارو آرتروز برای بارداری و شیردهی چیست؟

اگر قصد بارداری دارید، ضروری است که در اسرع وقت نظر متخصص روماتولوژیست خود را در مورد داروهای خود دریافت کنید. مصرف برخی از داروهای آرتریت قبل و در طول بارداری بی خطر است. سایر داروها ممکن است نیاز به قطع داشته باشند زیرا ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهند یا به کودک در حال رشد آسیب برسانند. روماتولوژیست شما با شما همکاری خواهد کرد تا برنامه مدیریت آرتریت مناسب را هم برای سلامتی شما و هم برای سلامت جنین شما پیدا کند.

شواهد فعلی در مورد بی خطر بودن داروهای آرتریت در جدول زیر خلاصه شده است. این فقط یک راهنمای کلی است. اطلاعات جدید به طور مرتب کشف می شود و توصیه ها ممکن است به روز شوند. از این جدول برای در میان گذاشتن داروهای خود با روماتولوژیست خود استفاده کنید و همیشه توصیه های متخصص او را دنبال کنید.


منابع:

Pregnancy


https://www.healthline.com/health/pregnancy-arthritis

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما