آیا خوردن کنجد در بارداری باعث سقط جنین می شود؟

کنجد در بارداری باعث سقط جنین می شود؟

دانه های کنجد که به آن Sesamum indicum نیز می گویند، قدیمی ترین دانه های روغنی هستند که بیش از 3500 سال پیش اهلی شده اند. ما برای کمک به شما اطلاعاتی در مورد بی خطر بودن دانه کنجد در دوران بارداری آورده ایم. این دانه ها نام های دیگری مانند gingelly، til، benne یا bene دارند. دانه های کنجد در رنگ های مختلفی مانند سفید، زرد، سیاه و قرمز موجود است.

خوردن این دانه ها در حد اعتدال به کودک شما آسیبی نمی رساند . در مقابل، فواید تغذیه ای مانند تقویت سیستم ایمنی و حمایت از هضم را فراهم می کند. با این حال، باید از زیاده روی در خوردن آنها خودداری کنید زیرا ممکن است عوارض جانبی خاصی داشته باشند. بنابراین، برای دانستن بیشتر در مورد ایمنی، فواید سلامتی و عوارض جانبی احتمالی در صورت مصرف بیش از حد، ادامه مطلب را بخوانید.

کنجد

آیا خوردن دانه کنجد در دوران بارداری بی خطر است؟

یک تصور غلط رایج وجود دارد که دانه کنجد می تواند باعث سقط جنین شود. تارا گیدوس، مشاور تغذیه مجله کودک آمریکایی در کتاب خود با عنوان “آشپزی و تغذیه در دوران بارداری برای آدمک ها ” می گوید که برخی از غذاها دارای حرارت هستند که می تواند به کودک آسیب برساند . او همچنین اشاره می کند که هیچ علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و نیازی به اجتناب از دانه های کنجد نیست. بنابراین بهتر است در دوران بارداری آنها را در حد اعتدال مصرف کنید.

Eva De Angelis ، متخصص تغذیه و نویسنده سلامت و تغذیه از آرژانتین، می‌گوید: «دانه‌های کنجد برای زنان باردار بی‌خطر است تا در حد اعتدال مصرف کنند، مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشند. با این حال، مصرف بیش از حد کنجد می تواند رحم را بیش از حد تحریک کند و خطر سقط جنین را افزایش دهد. به علاوه، از آنجایی که سه ماهه اول آسیب پذیرترین مرحله بارداری است، بهتر است از خوردن آنها در این مدت خودداری کنید.

بسیاری از زنان باردار در سرتاسر جهان محصولات حاوی کنجد و را بدون اثرات منفی مصرف می کنند و هیچ مدرک علمی دال بر سقط جنین بارداری وجود ندارد.

دایانا مک نیل، بینش هایی در مورد مصرف دانه کنجد خود در دوران بارداری ارائه می دهد. او می گوید: «من شروع به تحقیق در مورد دانه های کنجد کردم زیرا هوس کردم. در ابتدا، من حتی متوجه هوس هایم نشدم زیرا تقریباً در طول بارداری آنها را می خوردم. من یک قاشق کنجد برمی داشتم و روی برنج یا سبزیجاتم می پاشیدم. کم کم شروع کردم به پاشیدن آنها روی همه چیز. من شروع به خوردن بیشتر کنجد کردم که هر دو از دانه های کنجد ساخته شده بودند. من احساس می‌کنم که دانه‌های کنجد غذای مناسبی برای بارداری هستند و باید سعی کنیم آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

کنجد

دانه کنجد و فواید

  • کلسیم: طبق گفته کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان ، میزان توصیه شده کلسیم در رژیم غذایی 1000 میلی گرم در روز برای زنان باردار است. دانه های کنجد حاوی حدود 989 میلی گرم کلسیم در هر 100 گرم است.
  • آهن: نیاز به آهن در دوران بارداری دو برابر می شود و کمبود آن ممکن است باعث کم خونی شود. مصرف رژیم غذایی مرجع (RDI) i 27 میلی گرم در روز است و دانه کنجد احتمالاً حدود 14.8 میلی گرم در هر 100 گرم می دهد.
  • دانه های کنجد حاوی کلسیم، اسید فولیک ، آهن، منیزیم، پتاسیم، اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان هستند. این دانه ها سرشار از ویتامین های گروه B مانند ریبوفلاوین i ، نیاسین i ، تیامین i و پیریدوکسین آی هستند که همگی رشد بهینه جنین را تضمین می کنند.
  • حاوی ویتامین C است که می تواند ایمنی زن باردار را تقویت کند.
  • منبع خوبی از پروتئین ها و اسیدهای آمینه است که برای رشد مناسب جنین ضروری است. کنجد به عنوان منبعی غنی از فیبر رژیمی، می‌تواند از هضم غذا در دوران بارداری حمایت کند.
  • حاوی اسید اولئیک است که سطح LDL را پایین نگه می دارد و HDL را بهبود می بخشد.
  • تحقیقات نشان می دهد که دانه های کنجد در کنترل فشار خون بالا موثر هستند و همچنین به دلیل داشتن کلسیم بالا، خطر ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش می دهند. ممکن است باعث کاهش سطح قند خون در زنان مبتلا به دیابت بارداری شود. این دانه ها حاوی مواد شیمیایی هستند که به کاهش تورم و افزایش ترمیم زخم های پوستی کمک می کنند.

 

عوارض مصرف زیاد کنجد در دوران بارداری

ممکن است چند خطر مرتبط با دانه کنجد وجود داشته باشد:

در سه ماهه اول که بارداری شما هنوز حساس است، کنجد را زیاد نخورید . اگر بعد از خوردن دانه کنجد لکه بینی مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید.
اگر سابقه آلرژی به دانه‌ها دارید از آنها اجتناب کنید زیرا دانه‌ها، از جمله کنجد، جزو آلرژن‌های غذایی رایج شناخته شده در ایالات متحده هستند.

احتیاط: مصرف مقادیر زیاد کنجد، به ویژه در سه ماهه اول، ممکن است باعث انقباض رحم و در نتیجه سقط جنین شود.

سوالات متداول در مورد مصرف کنجد در بارداری

 

1. آیا کنجد سیاه سالم تر از کنجد سفید است؟

هر دو دانه کنجد سیاه و سفید ترکیب یکسانی دارند و تفاوت ها فقط در طعم و بو است. سیاه دانه ها پوسته خود را حفظ می کنند، در حالی که دانه های سفید پوسته خود را جدا می کنند. هیچ علمی وجود ندارد که بگوید یکی از دیگری سالم تر است.

2. آیا مصرف روغن کنجد در دوران بارداری بی خطر است؟

دانه های کنجد می تواند گزینه خوبی باشد، مانند روغن زیتون یا روغن کانولا، که ممکن است به رفع نیاز شما به چربی های سالم کمک کند. این چربی ها ممکن است ویتامین ها و مواد معدنی محلول در چربی را جذب کنند که ممکن است برای سلامتی شما و کودکتان مهم باشد.

3. آیا دانه کنجد می تواند به یبوست مرتبط با بارداری کمک کند؟

دانه های کنجد منبع خوبی از فیبر غذایی هستند و ممکن است به یبوست مرتبط با بارداری کمک کنند.

4. آیا دانه کنجد می تواند به سطح کلسترول در دوران بارداری کمک کند؟

یک مطالعه نشان داد که مکمل دانه کنجد ممکن است سطح کلسترول خون را کاهش دهد، متابولیسم لیپید را تسریع کند و وضعیت آنتی اکسیدانی را در بیماران با سطح کلسترول بالا افزایش دهد. این اثر ممکن است در زنان باردار دیده شود.

5. آیا کنجد می تواند باعث زایمان زودرس شود؟

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف کنجد می تواند باعث زایمان زودرس شود.

 

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/safe-consume-sesame-seeds-pregnancy_0010112

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما